سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به برادرت اعتماد مطلق نداشته باش ؛ زیرا به زمین خوردن بر اثر اعتماد [به همه گفته ها و کرده های دوست] قابل جبران نیست . [امام صادق علیه السلام]
منطقه و بیداری اسلامی
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بوی قبر بی نشانت فضای مدینه را فرا گرفته

حضرت فاطمه زهرا(س) دختر گرامی پیامبر رحمت، محمد مصطفی(ص) است که با وجود عمری کوتاه حدود 18 سال توانسته به یکی از بزرگ ترین الگوهای انسانی در ابعاد مختلف تبدیل شود فاطمه (س) شخصیتی است که نه تنها به خاطر رابطه فرزندی، بلکه به خاطر حقیقت وجودی خویش و کمالات نفسانی، به محبوب ترین افراد در نزد پیامبر زمانش که همان پدر بزرگوارش می باشد مبدل شده است تا جایی که حضرت رسول (ص) فرمودند: عزیزترین اشخاص در نزد من فاطمه(س) است و این کلام از پیامبری پاک و به دور از خطا و اشتباه و نقصان، به صرف وجود رابطه پدر و فرزندی عجیب به نظر می رسد، چراکه به فرموده شخص پیامبر، بهترین شما در نزد خداوند پرهیزکارترین شماست، پس چگونه می تواند پیامبر شخصی را غیر از بهترین و با کرامت ترین مردم از همه عزیزتر بدارد لذا به حتم، ویژگی های روحی و انسانی فاطمه (سلام الله علیها) است که او را به چنین مقام و درجه ای در نزد خداوند و طبعاً رسول او رسانیده است دیگر اینکه این ابراز محبت، نوعی هدایت به سوی انسان کامل و اسوه است که پس از پیامبر، مردم باید راه آنان را دنبال کنند و آنان کسانی نیستند جز فرزندان همین فاطمه (س) «فداها أبوها» ، زهد و پارسایی فاطمه (س) به جایی می رسد که پیامبر در پاسخ سلمان که نگران حال فاطمه (س) است می فرماید: «ای سلمان! همانا دخترم از گروه پیش گامان به سوی خداست.

زهرا تازه ترین اتفاقی بود که در عالم افتاد، و هیچ وقت نیست که این اتفاق، باز هم تازه نباشد، زهرا حرف تازه خدا بود، انّا اَعْطَیناکَ الکوثَر ، نگاهی نو به سراپای هستی بود، ارتباط خاک با خدا بود؛ مادر شهود و شهادت؛ بانوی محراب؛ بانوی اعتراض؛ بانوی حماسه؛ بانوی بسیج بنی هاشم؛ بانوی شهادتی بود به بزرگی مظلومیتش، پیش از زهرا (س) هیچ زنی را ندیده بودند، که پدر خویش را مادر باشد، پیش از زهرا شهادت این همه تازگی نداشت فاطمه (س) که آمد، شهادت جانی تازه گرفت معنا گرفت قبلاً، کلمه ای بود و بعد، معنا شد شهادت در خانه زهرا، حیثیت و آبرو پیدا کرد، بزرگ شد و انتشار یافت و فاطمه که در دامان یکی از چهار زن عالم قد کشیده بود ، به روشنی این همه را می دانست مادرانه، شهادت را بزرگ می کرد آگاهانه شهادت را شیر می داد از جغرافیای قتلگاه خبر داشت کربلا را بر دامان می نشاند برای عاشورا، لالایی می خواند گیسوان اسارت رینب را شانه می زد، حکایت چاه و محراب خون را می دانست، با این همه، اهل شکایت نبود، اگر هم می گفت، درد می گفت که درمان بشنود.

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سیدة نساء العالمین، بضعة الرسول و قرینة ولیّ الله، بانویی که در مباهله به حکم قرآن مجید، اختصاصِ شرکت داشت، و از اهل بیت علیهم السلام هم، یگانه بانویی بود که به مقام عصمت و طهارت چون پدر و همسر و فرزندانش آراسته بود، و در آن اجتماع که حتی امّ سلمه هم اجازه حضور نیافت و از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جواب «إنّکِ على الخیر» شنید، فقط یگانه بانویی که حضور داشت آن حضرت بود او در غیر مقام نبوت، در اخلاق و علم و کمالات نسبت به پدر نسخه‌ای مطابق اصل بود و مثل سائر ائمه (علیهم السلام) سیره و رفتار و گفتارش، دین و شرع و دلیل احکام الهی است.

وقتی بوی جهل و ظلمت این عالم خاکی، رسول رحمت و مهر را دل‏تنگ بهشت می‏کرد، این تو بودی که با بوی بهشتی‏ات اندوه از دل پدر می‏بردی؟ تنها کسی که اجازه داشت او را رسول خدا صدا نزند و با ندای بابا گفتنش، خدا و رسول شاد می‏شدند، تو بودی گاهِ سفر، آخرین کسی که پیامبر وداعش می‏گفت، تو بودی و نخستین کسی که چشم رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به استقبالش روشن می‏شد، باز هم تو بودی همه لحظه‏های اندوه و رنج و تنهایی، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله با دل‏سوزی‏های مادرانه تو تسلی داده شد و همه بارهای سنگین دشمنی مشرکان و زخم‏های بدخواهان پیامبر با دست‏های مهربان تو مرهم نهاده شد چه جای تعجب اگر عصاره صبوری و رحمت، رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، تو را «مادر پدر» بخواند و چنین به دیدار تو و بوییدن تو مشتاق باشد که مهر تو الهی است و بوی تو بهشتی سلام و درود خدا بر تو و بر پدر بزرگوار تو.

فاطمه، عزیزترین خلق است نزد من خشنودی فاطمه، خشنودی خدا و خشم او، خشم خداست فاطمه از من است و من از او، او سیده زنان عالم از ابتدا تا آخر است چه بزرگ است جایگاه تو ای فاطمه که پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله تو را چنین بزرگ می‏دارد، چه فخری است که در تو نیست ای عزیز دل رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ؟ کدام بلندی رتبه است که نزد تو بلندی کند؟ کدام پله کمال است که به گذر قدم‏های تو برخود نبالد؟ نه فقط دوستداران تو، که آفرینش، تو را می‏ستاید ای بهانه خلقت خلق! نام تو زینت آفرینش است بوی تو شمیم بهشت است زمین به فخر قدم‏های تو بر ستارگان آسمان می‏بالد در روز طلوع تو، خورشید به عشق دیدار نور وجودت به آسمان سر می‏کشد سلام و درود خدا بر تو باد، ای دردانه خلقت.

فاطمه جان ( ص) ای مادرم با اینکه هزاران سال است که تو رفته ای هنوز هم نامت دل هایمان را آتش میزند هنوز هم مظلومیت تو و غصب فدک را می توان دید هنوز هم صدای ناله هایت از پشت در سوخته می آید هنوز هم پا به پای علی مظلوم اشک میریزی یا فاطمه جان (س) آیا میدانی هنوز هم علی بر منبر دل ها را فتح می کند تا فرزندت قائم آل محمد حضرت مهدی (عج تعالی ) زودتر بیاید و انتقام سیلی ات را بگیرد.

یا فاطمه جان (س) تو امید ما دلسوختگانی، بوی گل محمدی ات در فضای مدینه پیچیده است و دلمان را روانه آن قبر بی نشانت می کند مادرم زهرا جان (س) می گویند دخترت حضرت (س) زینب خیلی صبر داشت ، ولی صبر تو چگونه صبری است؟ آن همه مصیبت ، فراق مادر ، داغ جانسوز پدر ، غصب فدک ، غم غربت و تنهایی علی (ع) ، خدایا فاطمه دارد چه می بیند ؟ علی (ع) را با دست ها و پاهای بسته شده میان کوچه.... فاطمه جان (س) چه شب ها که شاهد بودی فریادهای از عمق جان علی را از فرط تنهایی و بی کسی در چاه ، به ما بگو ای بهانه خلقت نسوان یا فاطمه جان (س) آیا ناله های شبانه شما و درد هایتان سوزناک تر بود یا گریه های علی در نخلستان های کوفه؟.

هیچ کس نمی تواند رنجی را که بر علی با بچه هایت در آن شب تاریک گذشت بیان کند ، مولا علی (ع) 40 قبر کند تا دست هیچ نامردی نتواند قبر تو را بیابد اما یادت می آید به علی چه گفتند می گفتند غسل و کفن علی صحیح نیست باید ما مسلمان ها خودمان دختر پیغمبرمان را غسل و کفن دهیم و دفن کنیم " اللهم العن الجبت و الطاغوت ، خناس های کوفه دستور نبش قبر دادند و چه استوار و محکم ، فریاد حیدری شیر خدا امیر مومنان واقعی، علی (ع) بلند شد که اجازه نمی دهد، و با رجز خواندن علی همه کفار (ظاهرا مسلمان) از ترس بر جای میخکوب شدند و جرات نکردند به یکی ، حتی به یکی از آن قبرها نزدیک شوند ، علی جان کاش این فریاد را زودتر سر می دادی.

فاطمه جان دلم برایت تنگ شده است فاطمه جان ما را به مدینه به همان سرزمینی که بوی تو را می دهد بخوان، مادر جان ما در خاموشی قبرت تابش هزاران خورشید را خواهیم دید اگر قبرت را نشانی نیست چه باک؟ هر سنگ نبشته ای حکایت تو را دارد مادر عزیزم دوستت داریم (روایت داریم که هر کس حب فاطمه (س) در دلش باشد می تواند او را مادر خطاب کند زیرا او مادر همه هستی است).

زهرا عصاره عصمت است زهرا، آیینه پاکی است زهرا زلال کوثر است ای همیشه جاری ای بهار کوتاه ای ترنم باران وحی در شکوه مقام تو حیرانم که معنویت رشته‌های چادرت دست نیاز می‌آویزد و معرفت به غبار آستان خانه‌ات بوسه می‌زند برهوت این دنیای خاکی شایان میزبانی چشمه سار همیشه جاری تو را نداشت.

گل زیبای پیامبر ببین با تو ای یگانه گل پیامبر چه کردند؟ دل گیر بودن دل شیعه از چه روست ؟! از گناهان زیاد یا از شکستن دل مهدی (عج)؟! فاطمه جان انگار هنوز هم پا به پای علی مظلوم اشک میریزی، اما همان روز بود که تو را و اوج مظلومیتت را از اعماق جانم و با سلول های وجودم درک کردم، وقتی که فریادهای از عمق جان علی را از فرط تنهایی و بی کسی در چاه را می شنیدی و اشک می ریختی زهرا جان (س) آن روزها علی تو را داشت و تو علی را داشتی اما وقتی تو رفتی ، علی تنهای تنها شد، تنها تر از تنها هیچ کس نمی تواند رنجی را که بر علی با بچه هایت در آن شب تاریک گذشت را بازگو کند.

خدا انسان را می‏آفریند تا او را به کمال برساند رسولی می‏فرستد تا الگویی باشد برای خلق و راه رسیدن به کمال برایشان آسان‏تر شود این فرستاده گرامی خدا می‏آید تا مکارم اخلاق را کامل کند و این مکارم اخلاقی و سجایای انسانی در قالب وجود بانوی دو عالم، فاطمه زهرا علیهاالسلام به زیباترین و کامل‏ترین صورت ترسیم می‏شود پرهیزکاری، احسان و خوش‏رویی، صداقت و فروتنی، چنان در او به اوج می‏رسد که گویی خدا کمال را در آینه وجودش به آدمیان نموده است بندگی و خوف از خدا، صدیقه کبرا علیهاالسلام چنان است که وقت نماز از خوف خداوند نفسش به شماره می‏افتد و خدا چنین در خلقت او، بر فرشتگان می‏بالد.

فاطمه، فاطمه است؛ به خاطر آنکه آتش دوزخ را از دوستداران خود دور می‏کند و فاطمه است؛ چون محبت خود را از دشمنان خود دور می‏دارد چه سعادتی برتر از دوستی او که رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله خشنودی او را خشنودی خدا می‏داند و چه حسرتی بزرگ‏تر از بازماندن از محبت او که پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، خشم او را خشم خدا می‏شمرد خدایا! دست ما را از دامن مهر او کوتاه مدار دل‏های ما را از نور هدایت او روشن کن و به راهی رهنمون ساز که رضای او در آن باشد که رضای او رضایت توست نام ما را در شمارِ دوستداران و پیروان آن حضرت قرار ده تا در روز حساب، از گذرگاه‏های سخت به مدد نام او به آسانی بگذریم.

سلام بر تو که خدا پیش از آنکه دست در آفرینش تو برد، تو را آزمود و بردبارت یافت من بر بلندای نام تو و مقام تو زبان به تصدیق می‏گشایم و در اندوه آنچه بر پدرت و ولی او رفت، صبر می‏کنم بدان امید که تو ای بزرگ‏ بانوی دو عالم، مرا به مؤمنان و یاران آن دو بزرگوار پیوند دهی و نامم را در شمار یاران پدرت بنگاری و بدان دل شادم کنی بنگر ای بانوی من، که به ریسمان محبت شما چنگ زده‏ام و به یاری شما توسل جسته‏ام تا ایمانم را به درجه بهشتیان برسانی و به واسطه ولایت و دوستی پدرت و ولی او، پاک و طاهرم گردانی.

فاطمه جان هر چند علی در برابر غم تو صبوری کرد اما هر بامداد که عطر گلهای یاسی که از تو به جامانده بود در کوچه های غمزده مدینه می پیچید علی گرمی اشک را بر گونه های خود حس می کرد و هر هنگام که به در سوخته می نگریست به گوشه خانه پناه می برد و هق هق اشکهایش فرصت نفس کشیدن را از او می گرفت یا فاطمه جان (س) من نشان کبودین دست های تو را از قافله هایی که از کناره بقیع می گذشتند گرفتم من اشک های تو را بر کوبه های کوچه پس کوچه های سرد و خسته مدینه یافتم خط تو را که بر پوست هر ستاره، غزل آفتاب را می نوشتی، خواندم این شعله های عشق توست که انسان خسته را به میهمانی آفتاب می خواند من در خاموشی قبرت تابش هزاران خورشید را دیدم اگر قبرت را نشانی نیست چه باک؟ هر سنگ نبشته ای حکایت تو را دارد در حجم نگاه تو افق هم رنگ می بازد سبزی این سال ها هنوز وام دار آن نگاه بلندی است که از قله ناپیدای تو سر زد فاطمه جان هنگامی که روح پاکت را تسلیم فرشته مرگ کردی صورت رنگ باخته علی برای اولین بار غرق اشک شد.

نامت گل، نشانت گل آذین، یادت گلاب و غروبت گلگون! آن گلی که بهشت با عطر گلبرگ های آن از هوش می رود؛ گلی با هیجده گلبرگ بی مثال، با هیجده بهار لا یزال خوشا به حال هیجده بهاری که با تو شکفتند هیجده تابستانی که به بار نشستند؛ هیجده خزانی که بر باد رفتند و هیجده زمستانی که کفن پوشیدند.... کوه ها حجم عقده های کبود توست و دریاها چکیده اشک های غریب تو از آن روز که فدک به نام تو شد، فلک قافیه ای در خور یافت و از آن دم که آب مهریه تو شد، سفینه اهل بیت به جریان افتاد بیت الاحزان تو، پیشگوی کربلا بود و گریه های دردناکت پیش درآمد نینوا سیمرغ گم شده! مبادا بی تو حقیقت، آشیانه خفاش ها شود و عشق، بازیچه کاکلی ها! مادر پهلو شکسته، دل های شکسته را دریاب.

چه بلند است مقام خدیجه که مادر چنین فرزندی است، مادر برترین زنان عالم است، مادر بانویی از بهشت، حضرت فاطمه الزهرا ام المومنین ام ابیها خدا می‏داند چه بر سر خدیجه می‏آمد اگر فاطمه نبود در تنهایی و اندوه خدیجه در آن وانفسای شعب ابی طالب، چقدر شیرین است صدای فاطمه برای مادرش حضرت خدیجه (س) چه آرامشی دارد و چه مونس و مرهمی است برای دل بی‏قرار خدیجه، خدیجه به دخترش میگوید فاطمه جان خدا به من صبری بدهد تا تاب و توان دوری تو را داشته باشم.

ایام شهادت کوثر رسول خدا است ، او که در مقام فداها ابوها است، او که دختر رسول خداست، او که حلقه وصل نبوت و امامت است، ،او که خود و فرزندان و پدر و همسرش نگهدار ما هستند و این فرزندش سید علی خامنه ای است که خون فاطمی و و سادات علوی در رگهایش می جوشد و نایب امام زمان و جانان ماست زهرای عزیزی که نام مبارکت رمز عملیات های ما و رزمندگان اسلام در جبهه ها بود و ما فرزندان خمینی کبیر در جبهه ها احساس می کردیم که فاطمه مادر ما هم هست و محبت مادرانه به آن حضرت داشتیم و در پشت پیراهن های خاکی مان و پیشانی و بازروهای بندهای خودمان مینوشتیم یا زهرا ادرکنی

یا فاطمه، تو فقط مادر امامت نبوده ای؛ تو مادر حیا و عفتی، مادر مظلومیت و صبری، مادر وقار و ابهتی،  تو مادر ایمان و یقینی و اگر کورسوی ایمانی دل ما را روشن می دارد، به تابش مهر توست، سلام و درود خدا بر تو ای مادر شکیبایی و ای اسوه بردباری، ای روشنای ایمان و ای نور آسمانی دعایمان کن که به دعای تو محتاج ترین ایم سالروز شهادت سالار بانوان جهان، دخت گرانمایه خاتم پیامبران، فاطمه زهرا، صدّیقه مبارکه، طاهره محدِّثه، زکیّه بتول، میوه دلِ رسول، راضیه مرضیّه، محور ولایت، اسوه حجاب و عفت، خردمند خوش سخن، پارسای پرستنده، بزرگ پوینده وادی عرفان، ناموس خلقت، مادر امامان، یگانه همتای امیر مؤمنان و مفسّر قرآن، و بانوی پاک پاکیزه، حضرت فاطمه زهرا(س) را به پیروان راهش و همچنین شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بر امام زمان و امام خامنه ای کبیر (حفظه اله) و شیعیانش تسلیت می گوییم.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » داریوش احمد رضا بهمنیار ( چهارشنبه 92/1/14 :: ساعت 10:44 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

برکت بسیار ارزشمند خداوند به انسان
اینک سلاح اینک نبرد اینک جهاد 2
بزرگترین دشمن هر کسی نفس اوست
نمادِ پیروزی حق بر باطل
شکوه و عظمت انقلاب اسلامی تا کجاست؟
به مناسبت 12 بهمن روز ورود امام به وطن
به مناسبت 22 بهمن روز پیروزی انقلاب
خواست خدا انتخاب برترین مردم برای رهبری آنهاست
نمادِ پیروزی حق بر باطل
حضرت محمد تنها پیامبری که سخنانش بلافاصله نوشته می شد.
نمادِ پیروزی حق بر باطل
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 83
>> بازدید دیروز: 46
>> مجموع بازدیدها: 367147
» درباره من

منطقه و بیداری اسلامی
داریوش احمد رضا بهمنیار
ما یا باید بر اساس قوانین دموکراسی حرف بزنیم یا بر اساس باورهای ملی مذهبی و اسلامی خودمان حرف بزنیم، بر اساس دموکراسی غربی هیچ کشور شرقی و هیچ کشور غربی در جهان دموکراسی و قانون اساسی اش را به رفراندوم نگذاشته است. حتی برای یک بار، فقط جمهوری انقلاب امام خمینی (رضوان اله تعالی) بوده که فرمودند: مردم اصل سیستم رو رای بدهید آن هم بعد از پیروزی انقلاب. فقط امام خمینی بود که فرمودند نماینده هاتون بیاین قانون اساسی را بنویسند و مردم هم برای قانون اساسی رای بدهند، شما فقط یک رژیم دموکراتیک غربی و شرقی در دنبا نشان بدهید که بگوید ما دفعه اول خودمان برای دموکراسی و قانون اساسی رفراندوم گذاشتیم؟ این رژیم های دنیا همه یا با کودتا اومدن سر کار، یا با شبه انقلاب ها و یا با جنگ ها و تفرقه ها و غصب سرزمین های دیگر قدرت را با جنگ از همدیگر گرفتند. هیچکدام از کشورهای جهان با دموکراسی سر کار نیامدند، هیچکدام از آنها قانون اساسی شان را حتی برای یک بار هم به رای نگذاشتند، پس از نظر دموکراسی جهانی، قوانین دموکراتیک جهانی یک سوال بی معناست که هیچ معنا و مفهومی ندارد چون هیچ رژیمی خودش را به رای مردم اش وابسته نمی کند غیر از جمهوری اسلامی ایران. بر اساس دموکراسی غربی و شرقی هیچ کشوری در جهان این سیستم را نگذاشته و نمی گذارد، این فقط جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) بود که فرمودند به اصل سیستم رای بدهید آن هم بعد از انقلاب که امام قدرت را به دست گرفته بود. فقط امام راحل بوده که گفته است نماینده هاتون بیایند و قانون اساسی را بنویسند و بعد هم فرموده بیائید به قانون اساسی رای بدهید، شما یک رژیم دموکراتیک توی جهان به ما نشان بدهید که بگوید: آقا ما دفعه اول خودمان رفراندم گذاشتیم، اینها همه یا با کودتا, و امثالهم قدرت را به دست گرفتند و یا با انقلاب های غربی و یا با شبه انقلاب ها آمدند و با جنگ و تفرقه تجاوز و غارت ملت ها و با اشغال و غصب سرزمین ها مردم را با کشتار و چپاول و تجاوز و غارت کشتند. جالب اینجاست که رژیم غاصب اسرائیل اصلا قانون اساسی ندارد و هر از چندی هزاران هزار زن و کودک را به کام مرگ می فرستد و کسی هم کاری به کارش ندارد چون قانون اساسی ندارد، همانطور که هولوکاست دروغین او توهین به شعور بشریت است.

» پیوندهای روزانه

تابناک [3]
انتخاب [3]
پایگاه خبری انقلاب نیوز
شبکه اطلاع رسانی دانا
موسسه فرهنگی راسخون
نقل قول - وبلاگ نویسان خوزستانی [1]
پایگاه خبری مشهد پیام [1]
شبکه خبری تحلیلی تیتر یک [1]
پایگاه خبری لنگر نیوز
ظهور
وب سایت خبری تحلیلی رصد [1]
وبلاگ نویسان خراسان رضوی [3]
سواد رسانه ای ایرانیان [1]
وبگاه جوان انقلابی [1]
پایگاه خبری شلمچه نیوز
[آرشیو(16)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
برجام برای برداشتن تحریم ها بوده . جریانی منحرف از انقلاب اسلامی . دل به عشق زنده می ماند عشق به امام خمینی (ره) . حضرت فاطمه (س) مصمم برای شهادت در تکلیفی الهی[-1] .
» آرشیو مطالب
پاییز 86
زمستان 1386
بهار 1387
مرداد 87
شهریور 87
تابستان 1387
خرداد 88
شهریور 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
آبان 90
آذر 90
دی 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
اردیبهشت 93
فروردین 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
تابستان 93
پاییز 93
زمستان 93
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
پاییز 95
زمستان 95
بهار 96
تابستان 96
پاییز 96
زمستان 96
بهار 97
تابستان 97
پاییز 97
زمستان 97
بهار 98
تابستان 98
پاییز 98
زمستان 98
بهار 99
تابستان 99
پاییز 99
زمستان 99
بهار 0
تابستان 0
زمستان 0
بهار 1
تابستان 1
پاییز 1
زمستان 1
بهار 2
تابستان 2
پاییز 2
زمستان 2

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
تابناک
خبرگزاری فارس
شبکه العالم
عمارنامه
پایگاه خبری فرهنگ نیوز
رجا نیوز
جام نیوز
پایگاه خبری فاش نیوز
پایگاه خبری بولتن نیوز
پایگاه تحلیل خبر باصر
پارس نیوز
مشرق نیوز
شبکه خبر
شبکه دانا
جوان انقلابی
خیبر آنلاین
ادیان نیوز
انقلاب نیوز
روایت نو
بسیج پرس

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب